Resource management and renewable resources

Informations

Langue d'enseignement : Anglais
Crédits ECTS: 6

Programme

  • Heures d'enseignement dispensées à l'étudiant : 15 heures
  • Temps de travail personnel : 135 heures

Objectifs et compétences

Objectifs :
In a first part, this course will present an introduction to the management of resources (mining, fossil, renewable), especially their production, conversion and disposal/recycling, in order to increase student awareness on the strategic and industrial issues dealing with the choices of chemicals and raw materials, depending on their geographical origin, wealth of resources, and economic and environmental impact resulting from gathering, transformation, and use.

A second component of the course will focus upon the assets and drawbacks of renewable bio-resources versus fossil resources, and upon impact evaluation of chemical transformation processes in light of both resource management, as described in the first part of the course, and process environmental impact based on the 12 principles of Green Chemistry.

More specifically, this course will intend to achieve the following goals:

- Introductory knowledge to resource management (mining, fossil, renewable),

- Introductory knowledge of Green Chemistry, especially the 12 principles of Green Chemistry,

- Knowledge of relevance of a process to Green Chemistry principles,

- Increase student awareness on the correlation of a given material with its history, from extraction (origin, scarcity), processing (industrial and environmental impact), use, to final disposal (industrial and environmental impact).

Compétences :
  • Travailler en équipe dans différents contextes, y compris avec des personnes issues de disciplines différentes : s'intégrer, se positionner, collaborer, communiquer et rendre compte.
  • Mobiliser les ressources de Formation à Distance

  • Maîtrise d'au moins une langue étrangère, notamment l'anglais en vue d'une certification européenne.
  • Développer une argumentation avec esprit critique

  • Analyser, interpréter des données expérimentales.
  • Développer une argumentation et rédiger un rapport de synthèse
  • Être en capacité de réinvestir les connaissances acquises dans un contexte professionnel.
  • Intégrer les notions de cycle de vie et d’éco-conception (développement durable)

Organisation pédagogique

le mode de fonctionnement de l'UE est présenté au début des enseignements

Contrôle des connaissances

Session 1

Contrôle Continu (Coef 0,30)

Oral (Coef 0,70)

Session 2

Report note Contrôle Continu (Coef 0,3)

Ecrit terminal (1h30) ou oral selon effectif (0,7)

Lectures recommandées

l'ensemble des références bibliographiques est communiqué au début des enseignements

Responsable de l'unité d'enseignement

Veronique Coma

Enseignants

la composition de l'ensemble de l'équipe pédagogique est communiquée au début des enseignements